Friday, March 13, 2009

HIdUp KU



Tanggal 13 Mac 1993 bersamaan dengan 19 Ramadhan 1413hijrah lahirlah seorang hamba Allah yang bernama afiq bin anuar di Hospital Subang Jaya Medical Centre. Tahun demi tahun berlalu, sehinggalah umur mencecah 16 tahun. Masa akan terus berlalu dan  terus berlalu maka rugilah bagi mereka yang membazirkan masanya firman Allah dalam surah Al-Ash : “(1)Demi masa!(2)Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.(3)Melainkan orang yang beriman dan beramal soleh(baik),dan berpesan-pesan dengan yang hak(benar) dan berpesan-pesan dengan sabar(teguh hati)”.Surah ini bersumpah bahawa manusia berada dalam kerugian dan sesat melaikan mereka yang beramal soleh dan berpesan dengan kebenaran.
 Imam Ibnul Qayyim pernah berkata: Pada hakikatnya waktu yang dimiliki manusia adalah usianya dan modal dasar untuk kehidupannya yang abadi di surga yang kekal, atau modal dasar untuk kehidupannya yang sempit di dalam siksaan yang pedih. Waktu itu berlalu seperti berlalunya awan. Siapa yang menggunakan waktunya untuk mentaati Allah dan melaksanakan aturan-Nya, maka itulah kehidupan dan umurnya; selain itu tidak dianggap sebagai kehidupannya. Sebaliknya, siapa yang hidup dalam waktunya seperti gaya hidup binatang ternak, menggunakan waktu dalam kelengahan, kelalaian, dan angan-angan kosong, atau sebaik-baik pemanfaatan waktunya adalah untuk tidur dan menganggur, maka kematiannya lebih baik daripada hidupnya.                                                                
Marilah kita sentiasa memperbaiki diri kita supaya kita menjadi lebih baik daripada sekarang dan sentiasalah kita saling ingat-memperingati dan nasihat-menasihati antara satu sama lain dan beruntunglah bagi orang yang melaksanakannya.   beruntunglah bagi orang yang melaksanakannya.   

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...